De Ocean Race is een race tegen de klok
Om de oceanen te redden van de menselijke vervuiling
De Ocean Race – 32.000 zeemijlen rond de wereld – heeft Scheveningen achter zich gelaten en nadert de finish in Genova (Italië). Is zo’n wedstrijd nou funest voor de oceanen of draagt ie juist bij aan het redden ervan?
De grote boten die meedoen aan de Ocean Race hebben Scheveningen alweer verlaten. Niet zonder eerst een ongelukje te maken waardoor de leider in het klassement, 11th Hour Racing Team, meteen kon inpakken, maar dat is schijnbaar part of the game.
De Race wordt al sinds 1973 gevaren. Tussen eind jaren negentig en 2018 was Volvo (Group) eigenaar van deze race. Inmiddels is de race in andere handen, maar Volvo is nog steeds een belangrijke partner.
Onderzoek
Met zo veel boten de oceanen oversteken; is dat wel goed voor de planeet? Misschien niet, maar niemand wil altijd maar op zijn handen blijven zitten. De Ocean Race doet er van alles aan om het evenement zo duurzaam mogelijk te laten verlopen, geeft in de havens voorlichting en doet onderweg aan onderzoek. Op de tussenstops zijn er ocean summits, waar gesproken wordt over de gezondheid en het behoud van de oceanen. De boten zijn uitgerust met apparatuur waarmee wetenschappers nóg meer te weten komen over de staat van de oceanen.
Petitie
Dit jaar ligt de nadruk op de campagne One Blue Voice. Dat draait om een verklaring van de universele rechten van de oceaan – mensen wordt gevraagd een petitie te ondertekenen en die die wordt in september aan de Verenigde Naties aangeboden. In de petitie zijn aandachtspunten te vinden voor concrete maatregelen om de oceanen te beschermen. Want dat de oceanen onder grote druk staan door toedoen van de mens en zijn gretigheid, is inmiddels wel evident. Plastic soep is geen culinaire traktatie in een vijfsterrenrestaurant; het is smerige rommel in de zee waar al het leven in de oceanen zwaar onder lijdt.
plastic soep is geen culinaire traktatie in een vijfsterrenrestaurant
Elektrificatie op (de) weg
Wat heeft Volvo hierbij te zoeken: zij produceren toch geen amfibievoertuig? Nee, maar Volvo herkent zich in de ambitie van een duurzame toekomst. Het merk wil in 2030 volledig elektrisch zijn (Caroline: niet pas in 2035) en in 2040 CO2-neutraal opereren. In elk van de negen tussenstops aanwezig zodat bezoekers meer te weten komen over de elektrische toekomst en de duurzame visie. Ook in Scheveningen was het Zweedse automerk van de partij. Voor de gelegenheid nam het de EX90 en de EX30 mee: de nieuwste elektrische telgen van de familie.
De Race is bijna ten einde, maar wie er toch nog meer over wilt weten, klikt Ocean Race.